HJ18/P16

Äventyret över!
2023-04-02 15:23

MIBK har under helgen spelat ett historiskt SM-slutspel i Falun. För första gången hade ett lag kvalificerat sig för slutspel. Detta tillsammans med sexton andra lag. Turneringen inleddes med gruppspel på fredag och lördagen. Därefter väntade slutspel för ettan och tvåan i respektive grupp, övriga spelade vidare med två placeringsmatcher. Totalt var det fem eller sex matcher som skulle spelas under tre dagar. Nedan summerar vi ihop helgen och de tankar som finns så här på vägen hem.

Gruppspel

Vi inledde gruppspelet med att spela oavgjort mot Hagfors. En jämn match som kunde slutat hur som helst och ett oavgjort resultat kändes helt okej. I nästa match väntade Warberg som tidigare förlorat mot AIK. En match som vi kommer helt fel in i samtidigt som Warberg får bra utdelning på sitt spel. 5-0 efter första halvan och matchen är körd. Vi tar med oss att vi håller tätt bakåt i resterande delar av matchen. En del små skavanker stör också då Samuel har problem med handen, Alvin stukar stortån och Liam spelar delar även om kroppen vill något annat. Men vi laddar om och står redo för att möt AIK i den sista matchen. Förutsättningarna är att Hagfors måste besegra Warberg vilket de också lyckas med. Vid seger kommer vi sluta tvåa i gruppen och vid förlust slutar vi sist. Vi gör en riktigt bra match, vinner skotten med 25-11 men vi lyckas tyvärr inte vinna matchen. Det slutar 2-4 efter sista målet när vi tagit ut målvakten. Tufft så klart men vi visar med eftertryck att vi verkligen har här att göra. Warberg sluta 9:a (Bästa av alla treor), Hagfors förlorar kvartsfinalen med 3-2 efter förlängning och tar en 6:e plats till slut. AIK tar sig hela vägen till final där man ställs mot favoriten Hammarby.

Placeringsmatcher

Eftersom vi slutade på en fjärdeplats i gruppen så skulle vi därefter göra upp om placeringen med övriga fyror. Först ut vara match mot Bergs Innebandyklubb. Flera spelare som inte spelat så mycket tidigare går in och visar energi mot ett tröttkört Berg. Deras man-man spel löser vi gång på gång och vinner komfortabelt med 7-0. Hade vi haft samma effektivitet mot AIK hade vi spelat kvartsfinal istället. I den avslutande matchen på söndagen så väntade Floda IBK. Liam som vilade hela Bergmatchen testades lite sporadiskt, Samuel fick göra ett inhopp med handen. Detta efter att ett antal spelare stängts av internt pga. disciplinära skäl. Trots få spelare så kunde vi ta hem segern även i sista matchen. 7-5 slutade det hela och vi placerade oss på 13:e plats (bästa av alla fyror)

Tankar så här i efterhand

Vi visste på förhand att det var en jämn grupp. Det visade sig också vara en riktigt bra grupp, kanske de bästa av de fyra som lottats ihop. Tillfälligheter att just AIK och Hagfors tar sig vidare från gruppen. Att AIK sedan tar sig hela vägen till final bevisar också att gruppen hade kvalité. Hagfors hade en betydligt svårare väg trots att man slutade gruppetta. Warberg bästa trea och MIBK bästa fyra stärker också känslan av en bra grupp. Hade alla förutsättningar funnits, lite medstuds i AIK-matchen så inte omöjligt med final. Vi vet vad vi kan och att vi är ett ruskigt bra lag. Något att bygga framtiden kring!

Vi kommer tillbaka :)

Äventyret över!2023-04-02 15:23