Goalie Academy 2019

@goalieacademyfloorball

Läs mer om

Goalie Academy 2019

Här kommer en intervju med Robin Nilsson, spelare och ledare i MIBK.

Berätta vem du är och vad du har för innebandybakgrund?
- Jag är en kille på snart 25 år som har huserat i föreningen i 16 år både som spelare och ledare. Till vardags jobbar jag som Trafiklärare och utöver det läggs mestadels av min tid uppe i Munkahallen.

Kan du berätta på vilket sätt du arbetar med dina målvakter i D1?
- Moa är en egen produkt från föreningen som jag jobbat med sedan hon var liten, nu är hon lite större men dock fortfarande liten, haha. Maja fick vi hit förra säsongen. Båda har sina egna stilar och mycket av tiden går åt som bollplank. Pratar om situationer under övningar, under spel. Jag går in och korrigera dem. Utöver det kör vi specifik målvaktsträning då och då. Jobbade en del förra säsongen med att återskapa matchsituationer och ofta de som resulterade i mål.
Du har även en ny roll i Mibk, berätta lite kring det?
- Ja det ska bli en spännande säsong. Jag ska gå på en större roll där jag ska jobba med samtliga senior och jas målvakter. Så det ska bli kul!

Du har även fått uppdrag via skibf, berätta hur det funkar?
- Jag har främst varit med och tagit fram ett material om målvaktsträning åt skibf som instruktörerna kan använda i samband med spelarutvecklingsträffarna. Kom igång denna säsongen och där kommer nog vara en del utvecklingsområden där det kan byggas på, så vi får utvärdera och se hur vi ska ta det vidare till nästa steg.
Utöver det hjälper jag skånelagsledarna i en liten del med uttagningsprocessen av målvakter till skånelagen.

Det är ganska ont om målvaktstränare i distriktet, berätta hur du bollar dina idèer och tankar?
- Jag och Daniel (Pålle) jobbar en hel del ihop. Haft någon camp ihop tidigare samt att vi då huserat i Mibk båda två. Så vi har ganska regelbunden kontakt och bollar idéer. Så Pålle funkar lite som mitt bollplank och mentor, ganska lyxigt med hans erfarenheter får jag ändå säga.

Vilka förväntningar har du kring lägret?
- Exalterad! Ska bli roligt att få genomföra detta läger på hemmaplan med enligt mig en stab med extremt mycket erfarenhet. Så ska bli kul att få vara med i det och knyta nya kontakter både bland ledare och målvakter!

Vi tackar Robin för intervjun och ser framemot ett grymt målvaktsläger.