Goalie Academy 2019

Goalie Academy 2019

Lägret är fullbokat!

Här kommer en intervju med Pontus Boman från företaget Målvaktsfokus

Berätta vem du är och lite om din bakgrund till innebandyn?

Jag är en 29-årig universitetsstudent som bor i Göteborg men ursprungligen kommer från Skellefteå. Min karriär började med att vara målvakt i en skolcup och slutade tre år senare med knäproblem. Ett år innan jag slutade, när jag var 16 år, så började jag coacha och har nu gjort det i ca 12 år. Jag har alltid haft ett större ansvar för målvakterna, men varit endast målvaktstränare de senaste 7-8 åren.

Du är mer känd under namnet ”Målvaktsfokus”, berätta för oss hur ditt företag fungerar och när du startade det?

Den verksamheten drog jag igång i december 2014 medan jag var på VM i Göteborg som åskådare. Det var där lågan tändes. Vid det tillfället var jag heltidsanställd i försvarsmakten, men valde att säga upp mig och satsa på något som jag brann för, och ur den elden smiddes Målvaktsfokus.

Företaget funkar så att jag åker ut till föreningar och håller i heldagar med målvaktsträning där halva utbildningen består av både en ledarutbildning och andra halvan av dagen består av en målvaktsutbildning som ledarna från förmiddagen är med på. På så vis får målvakterna coachning, tips och övningar av mig samtidigt som ledarna får praktisk utbildning i det teoretiska vi gått igenom. Utöver det arrangerar jag även ett eget målvaktsläger, Målvaktsfokus Goalie Camp, som ligger förlagt i Norrbotten. Fantastiskt kul!

Till vardags arbetar du i Pixbo Wallenstams organisation, men även på innebandykungen, ditt företag och så hinner du även plugga, hur hinner du med allt?

Haha ja, det är den ständiga frågan. Det jag har kommit fram till är att man aldrig kan FÅ tid till något, utan att man själv behöver TA tiden man vill ha. Tiden behöver tas från någonstans, och vanligtvis tas den tyvärr ifrån sömnen, men i utbyte får jag hålla på med det jag älskar att göra. Jag har också Josefin, min väldigt stöttande sambo som gör det hela mycket lättare för mig.

På vilket sätt arbetar du med dina målvakter i Pixbo?

En stor del av det vi gör är att jobba aktivt med långsiktiga och kortsiktiga målsättningar som vi återkopplar till 2-3 gånger per säsong för att se till att vi jobbar målmedvetet på träningar och matcher. Den största delen efter det är videoanalys. Jag analyserar varje match för både dam- och herrlaget och sammanställer en video som jag delar med respektive målvakt. Videon innehåller sekvenser och insläppta mål samt mina tankar/kommentarer på situationerna, som vi sedan diskuterar. Det vi finner mest värdefullt från matcherna tar vi med oss och jobbar med under veckans träningar, vilket tillsammans med de tidigare målsättningarna styr vårt arbete på träningarna.

Du jobbar med kanske det mest spännande målvaktsparet i SSL Herr denna säsong, Jon Hedlund och Kalle Lundgren. Hur känns det och hur fungerar det samarbetet?

Det är häftigt, och jag har väldigt tur att få jobba med så häftiga individer. Jon är med sina tio säsonger i högsta ligan vår etablerade förstemålvakt och Kalle är en både ambitiös och meriterad målvakt som kommer att få en del speltid i år. Den kombinationen av rutin och hunger ger oss ett väldigt bra utgångsläge på målvaktssidan, samtidigt som de är väldigt olika individer vilket gör det extra roligt att jobba med dem.

Du har väldigt många följare via Instagram, är det det vinnande konceptet på att marknadsföra sig?

Haha, allt är dock relativt. Men, jag är övertygad om att sociala media är det bästa sättet att sköta sin egen marknadsföring i dagens samhälle. Det är gratis och man har möjlighet att nå ut till väldigt många människor från hela världen, om man så vill. Man har dessutom full kontroll över sin marknadsföring.

Du gästar väldigt många Målvaktsläger, berätta vilka du har varit på och skiljer det sig mycket eller är det liknande innehåll?

Varje år under de senaste fem åren har jag gästat Blindsave Goalie Camp i Lettland och Din Goalie Camp, samt bedrivit mitt eget målvaktsläger. Det är de enda målvaktsläger jag varit på, men utöver det jobbar jag även på Star Camp i Göteborg varje år.

Innehållet är snarlikt, men de tre målvaktslägren har sina skillnader. Din Goalie Camp har delat upp sin målvaktsutbildning i två steg; grund och guld, och är ett väl utvecklat koncept som deras verksamhet utgår från. Blindsave Goalie Camp har sin indelning i åldrar: ett läger för 15 år och yngre och ett för 16 år och uppåt. Träningsupplägget där har också sin grundstruktur, men ändras lite mer från år till år då många stjärnmålvakter gästar som tränare och får sätta sin prägel på träningen. Mitt läger är en hybridversion av de båda lägren, där det har en stadig grundstruktur i träningen likt Din Goalie Camp men ändras i sitt upplägg varje år.

Vad har du för förväntningar på att besöka Skåne och detta läger?

Jag har ännu aldrig gjort ett uppdrag i Skåne även om det har varit på tal, så det ser jag mycket fram emot. Eftersom min vän och kollega Daniel Pålsson är inblandad i det här lägret så förväntar jag mig hög kvalitet i träningsupplägg och eftersom dessa typ av arrangemang inte är allt för vanligt i Skåneområdet så förväntar jag mig stor passion och stort intresse från deltagarna. Ledaruppställningen är också riktigt vass, så tack vare det kommer bli hög kvalitet och bra diskussioner på lägret!