I oktober
2018 blir jag kallad till ett möte hos kommunen i tron att vårt avtal om
driftsbidrag skulle förlängas. Min tro grundades på att det i det gällande avtalet
står att båda parter har för avsikt att förlänga detsamma. Nu blev det inte så
utan jag blev på sittande möte informerad om att kommunen inte tänkte förlänga
avtalet. Ett avtal som vi haft under flera års tid och som vi skött
klanderfritt. Kommunen själva sa vid en besiktning att hallen såg ny ut och att
ingen annan hall sköttes så bra.
Vi i
styrelsen började genast att försöka få avtalet förlängt samtidigt som vi ville
veta varför vi inte fick det förlängt. Efter några möten med diverse tjänstemän
på kommunen så fick vi förklarat för oss att det berodde på
likställighetsprincipen som innebär att det ska vara lika för alla, i
kommunallagen (2017:725) 2 kap 3 § står det ”Kommuner och regioner ska behandla
sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Lag
(2019:835).” Kommunen tolkar då detta som att man inte behandlar alla lika om
vi får driftsbidrag men ingen annan inomhusförening får det. När vi då frågade
om man inte bara kunde erbjuda alla inomhusföreningar driftsbidrag för att
sköta kommunens idrottshallar och på så sätt erbjuda likställighet så var
svaret bara, ja jag vet inte ens vad svaret var så luddigt var det. Kommunen
hävdade envist att det inte var likställt att erbjuda innesporter driftsbidrag
trots att man kan erbjuda ridsport, BMX-cykling samt fotboll driftsbidrag. Ishockey
är ett undantag från allt. På dessa möten fick vi även förklarat för oss av
kommunens ekonomichef, Anders Kronfelt, att kommunen är medvetna om att det
blir både dyrare och sämre när kommunen själv tar över driften men så får det
bli.
Vi får först
ett erbjudande att få driftsavtalet förlängt i tre månader medan vi vill ha
minst två år för att kunna ställa om. Så småningom så får vi ett avtalsförslag
som är tvådelat, första är mellan 2019-01-01 till 2019-06-30 och innebär ingen
förändring mot tidigare. Nästa är mellan 2019-07-01 till 2019-12-31 och innebär
att vi numera ska sköta städet men inte själva driften av byggnaden som sådan.
Här tappar vi nyttjanderätten (innebär i korta drag att vi har rådighet över
hallen och slipper betala hyra) men betalar fortsatt ingen hyra. Efter detta
ska vi få ett nytt städavtal att ta ställning till. För att köpa oss lite tid
så accepterar vi dessa avtal.
Under 2019
fortsätter vi diskussionerna om hur vi ska kunna komma framåt i processen om än
i minskad omfattning under en period. Vi försöker få till ett möte med de
ledande politikerna men det drar ut på tiden. Den 10/12 2019 får vi till slut
till en sittning med totalt sex politiker, tre politiker från presidiet för
kommunfullmäktige samt tre politiker från presidiet för nämnden Kultur och
fritid. Dom har först haft ett möte med sina tjänstemän samma dag för att bli
uppdaterade innan dom på eftermiddagen sitter ner med oss för att höra vår sida
av saken. Under mötet förklarar vi alla turer och vad vi tycker om saken. Vi
får vad vi tycker är en bra respons på våra synpunkter och medhåll i att det
vore bättre om idrottsföreningar sköter driften av kommunala anläggningar.
Sedan den 16/12 2019, bara sex dagar efter vårt möte, klubbas ett nytt dokument
igenom i kommunfullmäktige angående nya bidragsregler. Så en personlig
reflektion är att med vårt möte i färskt minne samt all kommunikation som varit
under året så vet politikerna mycket väl vad dom klubbar igenom.
Samtidigt så
får vi ett nytt avtalsförslag på att städa hallen som innebär att man räknat
fram att det skulle kosta ungefär dryga 400 000 kr att sköta städningen i
Munkahallen, vilket även våra beräkningar tillsammans med en professionell
städfirma stämmer överens med. I förslaget så blir vi erbjudna 65% av detta och
ingen nyttjanderätt. Normalt vid driftsavtal och liknande så är 65% kutym men
då tillsammans med nyttjanderätt som kompenserar upp de resterande 35% genom
framförallt att man slipper betala hyra, fast inte för oss då. Likställt någon?
Vi får även reda på att vi ska betala allt material (såsom tvål, toapapper,
torkhanddukar, städprodukter mm) som kommer användas, även det skolan gör av
med. Summan av allt gör att vi omöjligt kan ta på oss denna uppgift då vi inte
ser någon uppsida överhuvudtaget.
På ett möte
för alla föreningar den 20/1 2020 så presenteras de nya riktlinjerna för bidrag,
diarienummer KS 2019/529. Kommunen säger bland annat:
De nya
riktlinjerna ska vila på tre grundprinciper.
· Jämlika bidrag som följer kommunallagens
likställighetsprincip, som innebär att kommunen ska behandla alla invånare lika
om det inte finns sakliga skäl för annat.
· Tydlighet i vilka verksamheter som erhåller bidrag och
varför.
· Transparens över vilka olika sorters stöd som kommunen
ger till verksamheter i Ängelholms kommun.
På mötet
presenterar kommunens tjänstemän en powerpointpresentation som säger att
driftsavtal endast kan fås av ridning, BMX och fotboll. Detta är inte något som
står i beslutet, där står att:
”Syftet med
stödet är att uppmuntra föreningar med nyttjanderätt på kommunala anläggningar
till engagemang och aktivitet på orten genom att låta föreningen, i dialog med
kommunen, ansvara för skötsel av anläggningen. Därigenom kan skötselbidraget
även säkerställa hållbara anläggningar som håller god standard.” Vad tycker ni?
Är beslutet att vi inte ska få ha skötseln av Munkahallen jämlikt, tydligt och
transparent enligt ovan sagda?
Under tiden
fortsätter vi febrilt i alla kanaler för att få till ett nytt möte med
politikerna för att försöka förstå vad som gäller. Robin Holmberg, kommunalråd,
skriver i ett mejl att istället för mejl behöver vi ett nytt möte. Charlotte
Engblom, ordförande i Kultur och fritid, säger att vi behöver ett nytt möte.
Det blir dock inte bokat något och en dag ringer Maria Birgander, tjänsteman
och chef för Kultur och Stad, till mig och förklarar väldigt tydligt att jag
kan glömma ett nytt möte med politikerna. Jag försöker då få henne till att
fråga Charlotte Engblom om vissa saker men får till svar att hon inte tänker
fråga henne något mer och att vi får nöja oss med att fråga Maria om det är
något. Från nu är tystnaden kompakt från politikerhåll förutom oppositionen som
gör ett försök till medling men som inte leder någonvart.
Så här står
vi nu med ett beslut som säger att kommunen vill uppmuntra föreningar att ha
skötseln på kommunala anläggningar men vi som vill, inte får!
Nu backar vi
bandet till våren 2018, då får vi reda på att Söndrebalgs skola behöver bedriva
verksamhet i Munkahallen. Under några samrådsmöten för att bestämma kring
utrustning och byggtider mm så får vi frågan om vi vill ta på oss städningen
för skolans del. Vid denna tidpunkt ingår städningen i driften men den är
framräknad på städning utan skola. Så vi får mot extrabetalning ett sidoavtal
som reglerar den extrastädning som skolan medför. Under höstterminen 2018 och
vårterminen 2019 så är det inga konstigheter, vi städar och kommunen betalar
med uppehåll för sommarlovet.
Fast under hösten 2019 när skolan kom tillbaka
och vi påbörjade städningen igen så bestrider helt plötsligt kommunen våra
fakturor och hänvisar till att skolstädet ska ingå i det nya avtalet som vi
signerat. Inte någonstans står det skrivet att det nya avtalet ersätter vårt
sidoavtal, ej heller har det kommunicerats på något annat sätt. Så vi anser att
sidoavtalet fortsatt gäller då det inte är uppsagt medan kommunen inte håller
med. Det nya ordinarie avtalet innebär dessutom samma betalning som tidigare då
vi fick betalt extra för skolstädet.
Så hade vi vetat att skolstädningen skulle
ingå så hade vi aldrig accepterat avtalet med samma motivering som att vi inte
kan acceptera avtalet för 2020 och framåt, nämligen att vi inte kan betala för
att städa åt kommunen. Så här har vi idag en fordran på kommunen på ca
110 000 kr som dom vägrar betala. En fordran som vi har haft utgifter på,
framförallt lön och material kopplat till extrautgifterna som skolan medfört.
Inte nog med
att det kostar oss uteblivna intäkter utan detta har tagit enormt med tid från
oss i styrelsen (som jobbar ideellt) men kanske framförallt har det stulit en
massa energi som vi velat lägga på annat. Nu är vi i ett läge där vi måste se
över både våra kostnader och intäkter för att kunna bibehålla vår verksamhet så
intakt som möjligt.
Vi har redan
sagt upp två deltidsanställda (städ och marknad) och tittar på några andra
lösningar kring hur vi kan minska kostnaderna. Vi kommer att behålla vår
kanslist, han är alldeles för viktig för verksamheten. I övrigt stramar vi åt
där det går. Fast det kommer alldeles säkert att påverka er kära medlemmar på
något sätt, t e x höjda träningsavgifter, mer lottförsäljning eller något
liknande. Fast vi gör och kommer att göra allt vi kan för att minimera er
påverkan. Vi i styrelsen kan bara hoppas på er förståelse i den situation vi
hamnat.
Så med denna
långa text så har jag försökt förklara hur turerna har gått under de senaste 18
månaderna. Tro det eller ej men det känns som att det finns mycket mer att
berätta om sättet vi har blivit bemötta på men det får stoppa någonstans.
Har ni frågor
kontakta gärna mig enligt nedan, Alf Jensen alf.jensen@mibk.se eller varför
inte era folkvalda politiker i kommunen som tagit besluten som lett fram till
detta.
Peter
Herrström
Ordförande
Munka Ljungby Innebandyklubb
ordforande@mibk.se